Nordische Filmtage Lübeck
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Dommeren
Der Richter
The Judge

Dänemark/Denmark 2005, 88 Min., 35 mm, Farbe/colour, dän. OF m. engl. UT/English subtitles
Internationale Premiere

 
Regie/ Director: Gert Fredholm
 
Drehbuch/ Screenplay:
Mikael Olsen
 
Kamera/ Camera:
Jørgen Johansson
 
Schnitt/ Editing:
Molly Malene Stensgaard
 
Musik/ Music:
Michael Price
 
Rollen/ Cast:
Peter Gantzler (Jens Christian), Peter Schrøder (Erik), Jens Okking (Jens Christians Vater), Sarah Boberg, Jesper Lohmann, Micky Skeel Hansen, Benjamin Boe Rasmussen, Nastja Arcel, Heidi Holm Katzenelson, Lars Lunøe
 
Produzent/ Producer:
Mikael Olsen
 
Produktion/ Production:
Zentropa Entertainments ApS
Filmbyen 22, 2650 Hvidovre, Denmark, Tel: +45 36 78 00 55, Fax: +45 36 77 44 48
receptionen@filmbyen.com

 
Weltvertrieb/ World Sales:
Trust Film Sales ApS
Filmbyen 12, 2650 Hvidovre, Denmark, Tel: +45 36 86 87 88, Fax: +45 36 77 44 48
trust@trust-film.dk

 
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Inhalt/ Summary

Den Alptraum eines Richters erlebt Jens Christian, der hoch respektierte Vorsitzende des dänischen Flüchtlingskomitees: Als er den Asylantrag eines politisch Verfolgten ablehnt, übergießt sich dieser noch im Gerichtssaal mit Benzin und zündet sich an. Der Vorfall steigert sich zu einem politischen Skandal, in dem die Innenministerin ebenso mitmischt wie die dänischen Medien. Jens Christian, der sein Leben und Handeln bislang jenseits aller Zweifel glaubte, gerät unter enormen Druck. Hinzu kommt, dass plötzlich sein jugendlicher Sohn auftaucht und die väterliche Unterstützung einfordert, die Jens Christian bisher verweigert hat. Der Richter begreift schmerzhaft, dass das Leben kein Gericht ist, in dem mit einem einfachen „Ja“ oder „Nein“ die Verhältnisse geklärt werden können. Der Film erzählt die packende und schnörkellos inszenierte Geschichte eines Erkenntnisprozesses mit ausgezeichneten Darstellern – allen voran der Star aus „Italienisch für Anfänger“, Peter Gantzler. Das intelligente Drehbuch entwirft eine Parabel auf Verblendung und Verantwortung.

Jens Christian, highly respected chairman of the Danish Refugee Committee, is faced with every judge’s nightmare: when he rejects an application for political asylum, the refugee douses himself in petrol and sets fire to himself in the courtroom. The incident grows into a political scandal, stirred up further by the Minister of the Interior and the Danish media. Jens Christian, who had always believed his life and his actions beyond reproach, finds himself under enormous pressure. What is more, his teenage son suddenly turns up demanding the parental support Jens Christian has never given him. The judge becomes painfully aware that life is not a courtroom in which situations are clarified by a simple “yes” or “no”. This gripping and unadorned portrayal of a process of gradually dawning awareness is played by an excellent cast, most notably Peter Gantzler, who starred in “Italian for Beginners”. The intelligent screenplay is a parable of blinkered views and personal responsibility.

Regisseur Gert Fredholm, geboren 1941, feiert mit der Premiere seines neuen Films, die zeitgleich in Kopenhagen und Lübeck stattfindet, sein 40-jähriges Jubiläum im dänischen Film. 1968 gehörte er zur ersten Studentengeneration der neu geschaffenen Filmschule, an der er seit Jahrzehnten als Dozent tätig ist. Sein Erstling „Den forsvundne fuldmægtig“ (1971) wurde auf Anhieb ein Publikums- und Kritikererfolg und zählt noch heute zu den Klassikern der dänischen „Neuen Welle“. Kurz darauf entfachte Fredholm einen Skandal, indem er als Konsulent des Dänischen Filminstituts dem umstrittenen „Jesus“-Film von Jens Jørgen Thorsen staatliche Förderung gewährte. Über die Jahre war er an zahlreichen Fernsehfilmen als Regisseur oder Redakteur beteiligt. Mit großem Erfolg kehrte er 2001 mit „At klappe med en hånd“ auf die Kinoleinwand zurück.

Director Gert Fredholm, born in 1941, is a veteran of forty years in Danish film. In 1968 he belonged to the first generation of students at the newly created film school where he has now been teaching for decades. His critically acclaimed debut film “The Missing Clerk” (1971) was an immediate box office hit and is still regarded as one of the classics of the Danish New Wave. Soon after that, as adviser to the Danish Film Institute, Fredholm caused a scandal by advocating government funding of Jens Jørgen Thorsen’s highly controversial “Jesus” film. Over the years he has been involved in directing and editing many television films. He returned to the cinema screen in 2001 with his successful “One Hand Clapping”. His new film “The Judge” premieres in Copenhagen and Lübeck simultaneously.

Filme (Auswahl)/ Films (Selection):

1971: The Missing Clark (Den forsvundne fuldmægtig); 1977: Terror; 1980: Klein-Virgil und Orla, der Froschschlucker (Lille Virgil & Orla Frøsnapper, NFL 1981); 2001: One Hand Clapping (At klappe med en hånd); 2005: Der Richter (Drømmen, NFL 2005)


 
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