Nordische Filmtage Lübeck
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Gargandi snilld
Screaming Masterpiece
Screaming Masterpiece

Island/Iceland 2005, 87 Min., 35 mm, Farbe/colour, Dolby Digital, isländ. OF m. engl. UT/English subtitles
Deutsche Premiere

 
Regie/ Director: Ari Alexander Ergis Magnusson
 
Drehbuch/ Screenplay:
Ari Alexander Ergis Magnusson
 
Kamera/ Camera:
Bergsteinn Bjorgulfsson
 
Schnitt/ Editing:
Jon Yngvi Gulfason
 
Produzent/ Producer:
Ari Alexander Ergis Magnusson, Sigurjon Sighvatsson
 
Produktion/ Production:
Zik Zak Filmworks, Palomar Pictures, Ergis Film Productions
Zik Zak Filmworks, Hverfisgata 14A, 101 R, Reykjavik, Iceland, Tel: +354 511 20 19, Fax: +354 511 30 19
zikzak@zikzak.is

 
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Inhalt/ Summary

Ganz bestimmt ist Island das Land mit der höchsten Musikerdichte. 300.000 Isländer gibt es; wie es scheint, sind 299.000 von ihnen aktiv in Chören, Kapellen und Bands. Das Musizieren hat hier Tradition. Schon Saxo Grammaticus (1150 - ca. 1200) beobachtete den Brauch, Geschichten in Lieder zu fassen. Inzwischen pulsiert in Reykjavik eine der lebendigsten Musikszenen Europas überhaupt, und Computer kommen dabei ebenso zum Einsatz wie vorzeitliche Xylophone aus Stein. Längst füllen isländische Bands Säle überall auf der Welt. Warum das so ist, erklärt in diesem wunderbaren Musikfilm unter anderem Björk: Nämlich weil Popmusik hier spezieller und individueller ist als irgendwo sonst. Die Beweise dafür liefern aktuelle Bands wie Múm und Sigur Rós sowie Ausschnitte aus dem Dokumentarfilm „Rock in Reykjavik“, den Fridrik Thór Fridriksson 1981 mit der jungen Björk und anderen bunt behaarten Punks gedreht hat. Eigentlich hat sich seither gar nicht viel verändert – nur dass aus den „Garagenbands mit Minderwertigkeitsgefühlen“ (Fridriksson) mittlerweile Weltstars geworden sind.

Iceland must surely be the country with the highest per capita concentration of musicians. It would seem that no fewer than 299,000 of the 300,000 Icelanders are actively involved in choirs, ensembles and bands. Music has a strong tradition there. Even Saxo Grammaticus (1150 - c.1200) noted the custom of telling stories in the form of songs. Today, Reykjavik has one of the most vibrant music scenes in Europe, with digital sound as much in evidence as archaic stone xylophones. Iceland’s bands are filling dance floors all over the world. In this wonderful music film we are told, by Björk among others, why that is so. It’s because pop music here is so much more distinctive and individualised than anywhere else. Proof positive, if any were needed, is provided by contemporary line-ups such as Múm and Sigur Rós, and backed by footage from Fridrik Thór Fridriksson’s 1981 documentary “Rock in Reykjavik” featuring the young Björk and other colourfully coiffed punks. Not a lot has changed since then – except that the garage bands with inferiority complexes, as Fridriksson described them, have gone on to become international stars.

Regisseur Ari Alexander Ergis Magnusson, geboren 1968, hat an der Parsons School of Design Kunst studiert. Nach dem Abschluss 1996 gab es Ausstellungen seiner Bilder, Installationen und Videoarbeiten in zahlreichen Ländern, u.a. in Island, Frankreich, China, Russland und Argentinien. Seinen ersten Dokumentarfilm, „Kjuregej“ (Back to Siberia) über die Rückkehr seiner Mutter ins heimatliche Sibirien nach dem Fall der Sowjetunion, drehte er 1994. In den letzten Jahren hat er sich verstärkt dem Filmemachen zugewandt. Er dokumentierte die Dreharbeiten zu Fridrik Thór Fridrikssons Filmen „Falken“ und „Niceland“ und begleitete in „Possibihilites“ über drei Jahre Leben und Arbeit des isländischen Künstlers Sigurdur Gudmundsson. Derzeit ist sein neuester Film „Cloud in Pants“, ein Porträt über Fridrik Thór Fridriksson, in der Endfertigung.

Director Ari Alexander Ergis Magnusson, born in 1968, studied art at Parsons School of Design. After graduating in 1996, his works were shown in exhibitions in many countries including Iceland, France, China, Russia and Argentina. His first documentary, “Kjuregej” (Back to Siberia), about his mother returning to her home in Siberia after the fall of the Soviet Union, was made in 1994. In recent years he has concentrated increasingly on filmmaking. He made a documentary about the filming of Fridrik Thór Fridriksson’s films “Falcons” and “Niceland”, and in “Possibihilites” he documented three years in the life and work of the Icelandic artist Sigurdur Gudmundsson. He is currently completing his latest film “Cloud in Pants”, a portrait of Fridrik Thór Fridriksson.

Filme (Auswahl)/ Films (Selection):

1994: Back to Siberia (Kjuregej); 2002: Possibihilities – Sigurdur Gudmundsson (Möhöguleikar); 2003: I‘m an Arab; 2004: Making of Niceland; 2005: Screaming Masterpiece (Gargandi snilld, NFL 2005); 2006: Cloud in Pants


 
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