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Intermezzo: A Love Story
Intermezzo
Intermezzo

USA/ 1939, 70 Min., 35 mm, Farbe/colour, deutsche Fassung/German version

 
Regie/ Director: Gregory Ratoff
 
Drehbuch/ Screenplay:
Gösta Stevens, Gustaf Molander, George O'Neil
 
Kamera/ Camera:
Gregg Toland
 
Schnitt/ Editing:
Francis D. Lyon
 
Musik/ Music:
Robert Russel Bennett, Max Steiner
 
Rollen/ Cast:
Ingrid Bergman (Anita Hoffmann), Marie Flynn (Marianne), Eleanor Wesselhoeft (Emma), Leslie Howard (Holger Brandt), Edna Best (Margit Brandt), Ann E. Todd (Ann Marie Brandt), Douglas Scott (Eric Brandt), John Halliday (Thomas Stenborg)
 
Produzent/ Producer:
David O. Selznick
 
Produktion/ Production:
Selznick International Pictures


 
dt. Verleih/ German Distribution:
Filmverleih Die Lupe GmbH
Groner Landstr. 3, 37073 Göttingen, Germany, Tel: +49 551 750 81+82, Fax: +49 551 770 31 71

 

Inhalt/ Summary

„We can practically duplicate the picture“, notierte der legendäre Produzent David O. Selznick 1938 nach Sichtung von Gustaf Molanders „Intermezzo“. Dabei interessierte ihn weniger das rührige Melodram um die Liebe zwischen einer Klavierlehrerin und einem berühmten Geiger als dessen Hauptdarstellerin Ingrid Bergman. So kam die spätere Leinwandlegende zu ihrem ersten Hollywood-Vertrag. Wenige Monate später war „Intermezzo“ unter der Regie Gregory Ratoffs – der für sein Remake das schwedische Original nahezu Einstellung für Einstellung kopierte – abgedreht und ein Riesenerfolg bei Publikum und Kritik. Der begeistete Graham Greene schrieb von einer „darstellerischen Leistung, die nicht den Effekt von Schauspielerei ergibt, sondern den vom wirklichen Leben“. „Ingrid Bergman's natural look seemed revolutionary at the time“, urteilt Pauline Kael rückblickend. Der Film selbst ist aus heutiger Sicht ein qualitativ hochwertiges Melodram alter Hollywoodschule – großes Schwarzweiß-Kino.

“We can practically duplicate the picture,” noted legendary producer David O. Selznick in 1938 on viewing Gustaf Molander’s “Intermezzo”. Selznick was interested less in the heart-rending melodrama of the love between a piano teacher and a famous violinist than in the leading actress Ingrid Bergman. She landed her first Hollywood contract – and, as they say, the rest is history. Within months, “Intermezzo” had been filmed under the direction of Gregory Ratoff, who reproduced the Swedish original scene for scene, virtually unchanged. It was a huge critical and box-office success. Graham Greene enthused about the real-life effect of Ingrid Bergman’s acting. “Ingrid Bergman’s natural look seemed revolutionary at the time,” explained Pauline Kael. From today’s point of view, this is a high-quality melodrama of the old Hollywood school – black-and-white cinema at its best.

Gregory Ratoff wurde 1897 in St. Petersburg geboren und trat nach seinem Dienst in der Armee des Zaren auf Moskauer Bühnen auf. Nach seiner Übersiedlung in die USA spielte er zunächst bei den „Yiddish Players“, war dann als Schauspieler, Regisseur und Produzent am Broadway aktiv. Anfang der 30er Jahre gelang ihm der Sprung nach Hollywood, wo er meist in Akzentrollen eingesetzt wurde. Bald inszenierte er auch, darunter viele Routineproduktionen. In Erinnerung blieben allein Ingrid Bergmans Hollywood-Debüt „Intermezzo“ (1939) und „Blutrache“ von 1941 („The Corsican Brothers“). Als Darsteller trat Ratoff auch in Joseph L. Mankiewiczs Klassiker „Alles über Eva“ (1950) auf. Er starb 1960.

Gregory Ratoff was born in St Petersburg in 1897 and, after serving in the Csar’s army, pursued a stage acting career in Moscow. On emigrating to the USA, he performed with the “Yiddish Players” and acted, directed and produced on Broadway. In the early 1930s he went to Hollywood, where he tended to be typecast in “foreign accent” roles. Soon he was directing there as well. His most memorable films are Ingrid Bergman’s Hollywood debut “Intermezzo” (1939) and the swashbuckling “The Corsican Brothers” (1941). Ratoff also appeared as an actor in Joseph L. Mankiewicz’ classic “All About Eve” (1950). He died in 1960.

Filme (Auswahl)/ Films (Selection):

1936: Sins of Man; 1939: Wife, Husband and Friend; Hotel for Women; Intermezzo (NFL 2004); 1940: Public Deb No.1; 1941: The Corsican Brothers; 1943: Songs of Russia; 1945: Paris Underground; 1949: Black Magic; 1953: Taxi; 1960: Oscar Wilde


 
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