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Dänemark I Denmark
Massenhaft Variationen "Gibt es genug Variation im dänischen Film?" Zum Jahreswechsel melden sich Stimmen zu Wort, die in dänischen Filmproduktionen immer wieder dieselben Züge zu erkennen glauben. Die Frage kam im Zusammenhang mit einem der erfolgreichsten Filme des Jahres auf, Susanne Biers "Open Hearts". Paradox, denn der Film war einer der besten und am meisten gesehenen des Jahres 2002. "Open Hearts" hauchte der Dogma-Bewegung
neues Leben ein. Und auch die anderen Produktionen des Jahres beschämten die Zweifler. Lone Scherfig machte Anfang des Jahres mit "Wilbur Wants to Kill Himself" erneut international auf sich aufmerksam - ein Film voll betörend warmem Humanismus, der von kleinen Existenzen in einer grauen Stadt Schottlands handelt. Mutig schickte Thomas Vinterberg in "It's All about Love" amerikanische Stars auf Kurs Richtung Liebe in einer visuell überwältigenden Welt, die fast zu Eis
gefriert. In "Das Erbe" entfaltete Per Fly eine große Familientragödie in der Oberklasse und brachte damit neues Blut in den dänischen Film. Die Nummer Eins des dänischen Spielfilms, Lars von Trier, unternahm mit "Dogville" erneut eine wohlüberlegte Rempelei. Von Trier rempelte auch bei Dänemarks Dokumentarfilmer Nummer Eins, Jørgen Leth. In dem vergnüglichen Gemeinschaftsprojekt der beiden "Die fünf Fallstricke" geht es um die größte
Herausforderung der Filmkunst: Aus den Begrenzungen der faktischen Welt Nahrung und Form zu gewinnen. Neue Talentförderung ermöglicht seit diesem Herbst die Institution Novellefilm (Short Fiction Film Denmark): Aus dieser neuen Initiative sollen jährlich 16 neue Kurz- und Langfilme entstehen. Gleichzeitig tauchen kontinuierlich neue Talente aus den gut gedüngten Wachstumsschichten des dänischen Films auf: In diesem Jahr Anders Gustafsson mit "Scratch" und Carsten
Myllerup mit "Midsummer", beides Jugendfilme. Malene Vilstrup mit "Zafir" und Henrik Ruben Genz mit "Hodder, der Nachtschwärmer", zwei Kinderfilme. Jannik Johansen mit dem Publikumshit "Rembrandt". Am meisten Aufmerksamkeit erregte allerdings Christoffer Boe mit "Reconstruction", der in Cannes die Caméra d'Or und den FIPRESCI-Grand Prix New Director of the Year erhielt. In der ehemaligen Kolonialmacht Dänemark wurden auch respektvolle, bemerkenswerte Dokumentarfilme
über Grönland produziert - Filme, die warmherzig über die Kultur im Norden berichten. Doch! Es gibt massenhaft Variationen im dänischen Film. Lars Fiil-Jensen Dänisches Filminstitut No Lack of Variety "Is there enough variety in Danish film?" Around the New Year, there were mutterings about the perceived similarity of Danish film productions. The question was raised in connection with one of the
year's most successful films, Susanne Bier's "Open Hearts". Something of a paradox, considering that the film was one of the best of 2002, and reached the biggest audiences. Serious-minded "Open Hearts" breathed new life into the Dogma movement. The other productions that year too, were to prove the doubters wrong. At the beginning of the year, Lone Scherfig attracted international attention once again with "Wilbur Wants to Kill Himself" - a film full of delightfully warm-hearted humanism
that tells of ordinary lives in a grey Scottish town. Thomas Vinterberg took the bold step in "It's All about Love" of dispatching American stars into a visually overwhelming world that almost freezes to ice. In "Inheritance" Per Fly unfurls an upper-class family tragedy that brings a refreshing new voice to Danish film. The Number One in Danish feature film, Lars von Trier, once more deliberately caused waves with "Dogville" an allegory of biblical dimension about an asylum-seeker that flies
in the face of a balefully self-satisfied society. Lars von Trier also stirred up a commotion in a joint project with Denmark's leading documentary film-maker, Jørgen Leth. Their highly enjoyable "The Five Obstructions" tackles one of the biggest of all film challenges: gaining substance and form from the limits of the real world. From this autumn onwards, new talent is being promoted by the institution Novellefilm (Short Fiction Film Denmark) which aims to support the release of 16
new short and full-length films each year. In the meantime, new talent is constantly blossoming on the fertile soil of the Danish film industry. This year: Anders Gustafsson with "Scratch" and Carsten Myllerup with "Midsummer" (both youth films); Malene Vilstrup with "Zafir" and Henrik Ruben Genz with "Someone Like Hodder" (both children's films). Jannik Johansen with box office hit "Rembrandt". The sensation of the year, however, has been Christoffer Boe's "Reconstruction", which was screened
at Cannes and won the Caméra d'Or and the FIPRESCI-Grand Prix New Director of the Year. Some remarkable documentaries about Greenland have also come out of the former colonial power of Denmark - films that tell with empathy of a far-north culture. Now, what was that about a lack of variety in Danish film? Lars Fiil-Jensen Danish Film Institute |