Nordische Filmtage Luebeck
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A Tokyo Fusebox
A Tokyo Fusebox
A Tokyo Fusebox

Deutschland/Germany 1999, 43,3 Min., Beta SP, Farbe/color, engl./japan. OF m. dt. UT
 
Regie/ Director: Susanna Salonen
 
Drehbuch/ Screenplay:
Susanna Salonen
 
Kamera/ Camera:
Susanna Salonen
 
Schnitt/ Editing:
Tina Hillmann
 
Musik/ Music:
Dirk Strakhof
 
Rollen/ Cast:

 
Produzent/ Producer:
Susanna Salonen
 
Produktion/ Production:
Susanna Salonen
 
Adresse/ Address:
mdc int. GmbH, Potsdamer Str.145, 10783 Berlin, Tel. +49-30-26497900, Fax +49-30-26497910
 
E-Mail/ Email:
info@mdc-int.de
 
Website/ Website:

 

Inhalt/ Summary

Unter Rucksackreisenden wird erzählt, man könne in Japan schnell und einfach Geld verdienen. Illegale Jobs, bei denen nicht nach Papieren gefragt wird, gibt es in der Unterhaltungsbranche: als Kellner, Barkeeper oder Hostess. Eine Hostess muß Karaoke singen, tanzen, die Gäste unterhalten: "Your job is to look pretty, light their cigarettes, pour them drinks and talk to them." Mit der Videokamera und dem Japanischlexikon im Gepäck ist die Filmemacherin nach Japan geflogen und hat in einem typischen „International Hostess Club“ gearbeitet, bis sie zu Weihnachten die Kamera mitnahm und gefeuert wurde. Bei der Arbeit, im „Gaijin-House“ und bei nächtlichen Streifzügen durch Tokyo traf sie andere junge Frauen aus westlichen Ländern, mit denen sie über ihre Erfahrungen sprach, und manchmal auch auf Japaner. Entstanden ist eine sehr persönliche und lebendige Dokumentation über einen Ausschnitt japanischer Realität, der hierzulande wenig bekannt ist.

Among back-packing travellers, Japan has the reputation of being a good place to earn quick money. Tokyo's entertainment district is a fair niche for illegal work, where no one asks for your documents: waitressing, barkeeping or hostessing. A hostess has to sing karaoke, dance, entertain the guests: "Your job is to look pretty, light their cigarettes, pour them drinks and talk to them." With a video camera and a Japanese dictionary in her luggage, the film-maker flew to Japan and worked in a typical "International Hostess Club", that is, until she took her camera along atChristmas and was consequently fired. At work, at the "Gaijin House" and on nightly explorations of Tokyo, she met other young women from western countries with whom she discussed their experiences, and sometimes encountered the Japanese, too. The outcome is a very personal and lively documentary concerning a section of Japanese reality little known here.

Susanna Salonen, geboren 1966 in Finnland und aufgewachsen in Lübeck, absolvierte eine Kamera-Ausbildung in Berlin und arbeitete als Beleuchterin und Kameraassistentin, seit 1997 ist sie als Kamerafrau tätig. „A Tokyo Fusebox“ ist ihre erste eigene Regiearbeit.

Susanna Salonen was born in 1966 in Finland and grew up in Lübeck. She was trained as a camerawoman in Berlin and has worked as a lighting technician and camera assistant. She has been a camerawoman since 1997. "A Tokyo Fusebox" is her first film as director.

Filme (Auswahl)/ Films:

1996: „Kissah“ (mit Peter Lichtefeld) (NFL 1996); 1999: „A Tokyo Fusebox“ (NFL 1999)


 
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