Essay: Estland
Zeit der Stabilisierung?
Lauri KaerkDas Leben in Estland stabilisiert sich. Die radikalen Umbrüche und Reformen, sowohl politische als auch ökonomische, sind schon ein Teil unserer jüngsten Vergangenheit. Wir begehen unsere ersten Gedenktage. Im Dokumentarfilm gibt es wieder das traditionelle Porträtfilmgenre. 1997 wurde nur ein Spielfilm produziert: "All My Lenins" von Hardi Volmer, eine witzige Filmversion eines geschichtetlichen Themas (Volmers "Feuerwasser", NFL 1995). In diesem Jahr sind schon zwei Spielfilme vollendet: ein Kinder- und Jugendfilm, "Herr Q" von Rao Heidmets, und der sich hohe künstlerische Ziele steckende "Georgica" von Sulev Keedus. Leider ist die Situation im Dokumentarfilm nicht so gut wie früher. Paradoxerweise zwang früher die sowjetische Zensur, interessante künstlerische Formen zu finden und so die Wahrheit auf die Leinwand zu bringen. Andererseits waren die Filmthemen, die Chronik der politischen Umbrüche in der Zeit der sogenannten Singenden Revolution schon von sich aus interessant (was auch half, Finanzhilfen und Koproduktionen für unseren Dokumentarfilm zu finden). Die heutigen Veränderungen in unserem Leben bedürfen der gründlichen künstlerischen Analyse - und nicht nur der Dokumentation als reiner Chronik.
Der estnische Trickfilm hat wie früher ein gutes Renommee. Es gelang jedoch nicht, ihn im Gegensatz zu den anderen osteuropäischen Animationszentren zu kommerzialisieren. Mati Kütt ist in "Underground" den Traditionen der klassischen Avantgarde treu, Hardi Volmer und Riho Unt experimentieren in "Primavera" mit den sogenannten teleskopischen Puppen. Riho Unts "Back to Europe" berührt in komischer Form die aktuellen Probleme der Europäischen Union. Obwohl endlich die Estonian Film Foundation (Eesti Filmi Sihtasutus) gegründet wurde, braucht es für viele wichtige Neuerungen noch seine Zeit. Unsere Filmindustrie wird praktisch nur aus staatlichen Quellen finanziert. Aber die zum Beispiel die Beziehung zu unserem Fernsehen ist leider noch überhaupt nicht geregelt. So wäre es denn voreilig, bereits jetzt von Stabilisierungstendenzen im estnischen Film zu sprechen.

Lauri Kärk
Filmkritiker und -historiker, Universität Tartu

Essay: Estonia
Back to Normal?
Stability has returned to Estonia. The radical changes and reforms, both political and economic, are already fading into (recent) history as we begin to mark the first commemorative holidays. Life is back to normal. This fact is evident in Estonian filmmaking, as well: for example, documentarists are returning to the traditional genre of the biographical portrait. But is the situation of our filmmakers ready for a return to normality? Only one Estonian feature film was produced in 1997: "All My Lenins" by Hardi Volmer, which offers a funny take on a historical topic. (Volmer's "The Firewater" screened in Lübeck 1995.) This year, two dramatic features have wrapped already: "Mr. Q" by Rao Heidmets, a children's film, and the artistically very ambitious "Georgica" by Sulev Keedus.
Regrettably, the situation on the documentary scene is not as good as it once was. Paradoxically, back in the days of Soviet censorship, filmmakers were forced to resort to unusual and interesting artistic means in order to still be able to depict the truth. And then the topics raised by the political upheavals in the course of the co-called Singing Revolution provided interesting material to begin with (which also made it easier to obtain funding and co-producers for our documentaries). The changes taking place in our lives today, however, necessitate a deeper, more artistic look rather than a mere chronological documentation. "Discarded Souls" by Tönis Lepik is interesting in this regard. His film continues in the vein established by Artur Talvik and Rein Kotov in "Russian Metal and US Dollars Kiss" and "Call-Girl's Christmas". Estonian animation has preserved its high reputation of the past. In contrast to other Eastern European centers of animation, commercialisation does not yet hold sway here. Mati Kütt remains dedicated to the traditions of the classic avant-garde in "Underground", while Hardi Volmer and Riho Unt experiment with telescoping puppets in "Primavera". In "Back to Europe", Riho Unt reflects on the current problems of the European Union in a very witty fashion.
Even while the Estonian Film Foundation (Eesti Filmi Sihtasutus) has finally been established, many important innovations will still take some time. In practice, our film industry lives off state funding alone. One significant factor, the relationship to television, unfortunately is still wholly undefined. Thus it would as yet be premature to say that normality is returning to Estonian film.

Lauri Kärk
Film critic and historian, University of Tartu

Zurück zur Übersicht