|  Das
          Leben in Estland stabilisiert sich. Die radikalen Umbrüche und
          Reformen, sowohl politische als auch ökonomische, sind schon ein
          Teil unserer jüngsten Vergangenheit. Wir begehen unsere ersten
          Gedenktage. Im Dokumentarfilm gibt es wieder das traditionelle Porträtfilmgenre.
          1997 wurde nur ein Spielfilm produziert: "All My Lenins" von
          Hardi Volmer, eine witzige Filmversion eines geschichtetlichen Themas
          (Volmers "Feuerwasser", NFL 1995). In diesem Jahr sind schon
          zwei Spielfilme vollendet: ein Kinder- und Jugendfilm, "Herr Q"
          von Rao Heidmets, und der sich hohe künstlerische Ziele steckende
          "Georgica" von Sulev Keedus. Leider ist die Situation im
          Dokumentarfilm nicht so gut wie früher. Paradoxerweise zwang früher
          die sowjetische Zensur, interessante künstlerische Formen zu
          finden und so die Wahrheit auf die Leinwand zu bringen. Andererseits
          waren die Filmthemen, die Chronik der politischen Umbrüche in der
          Zeit der sogenannten Singenden Revolution schon von sich aus
          interessant (was auch half, Finanzhilfen und Koproduktionen für
          unseren Dokumentarfilm zu finden). Die heutigen Veränderungen in
          unserem Leben bedürfen der gründlichen künstlerischen
          Analyse - und nicht nur der Dokumentation als reiner Chronik. Der
          estnische Trickfilm hat wie früher ein gutes Renommee. Es gelang
          jedoch nicht, ihn im Gegensatz zu den anderen osteuropäischen
          Animationszentren zu kommerzialisieren. Mati Kütt ist in "Underground"
          den Traditionen der klassischen Avantgarde treu, Hardi Volmer und Riho
          Unt experimentieren in "Primavera" mit den sogenannten
          teleskopischen Puppen. Riho Unts "Back to Europe" berührt
          in komischer Form die aktuellen Probleme der Europäischen Union.
          Obwohl endlich die Estonian Film Foundation (Eesti Filmi Sihtasutus)
          gegründet wurde, braucht es für viele wichtige Neuerungen
          noch seine Zeit. Unsere Filmindustrie wird praktisch nur aus
          staatlichen Quellen finanziert. Aber die zum Beispiel die Beziehung zu
          unserem Fernsehen ist leider noch überhaupt nicht geregelt. So wäre
          es denn voreilig, bereits jetzt von Stabilisierungstendenzen im
          estnischen Film zu sprechen.
 
 Lauri Kärk
 Filmkritiker und -historiker, Universität Tartu
 | 
        
          | Stability has returned to Estonia.
          The radical changes and reforms, both political and economic, are
          already fading into (recent) history as we begin to mark the first
          commemorative holidays. Life is back to normal. This fact is evident
          in Estonian filmmaking, as well: for example, documentarists are
          returning to the traditional genre of the biographical portrait. But
          is the situation of our filmmakers ready for a return to normality?
          Only one Estonian feature film was produced in 1997: "All My
          Lenins" by Hardi Volmer, which offers a funny take on a
          historical topic. (Volmer's "The Firewater" screened in Lübeck
          1995.) This year, two dramatic features have wrapped already: "Mr.
          Q" by Rao Heidmets, a children's film, and the artistically very
          ambitious "Georgica" by Sulev Keedus. Regrettably, the
          situation on the documentary scene is not as good as it once was.
          Paradoxically, back in the days of Soviet censorship, filmmakers were
          forced to resort to unusual and interesting artistic means in order to
          still be able to depict the truth. And then the topics raised by the
          political upheavals in the course of the co-called Singing Revolution
          provided interesting material to begin with (which also made it easier
          to obtain funding and co-producers for our documentaries). The changes
          taking place in our lives today, however, necessitate a deeper, more
          artistic look rather than a mere chronological documentation. "Discarded
          Souls" by Tönis Lepik is interesting in this regard. His
          film continues in the vein established by Artur Talvik and Rein Kotov
          in "Russian Metal and US Dollars Kiss" and "Call-Girl's
          Christmas". Estonian animation has preserved its high reputation
          of the past. In contrast to other Eastern European centers of
          animation, commercialisation does not yet hold sway here. Mati Kütt
          remains dedicated to the traditions of the classic avant-garde in "Underground",
          while Hardi Volmer and Riho Unt experiment with telescoping puppets in
          "Primavera". In "Back to Europe", Riho Unt
          reflects on the current problems of the European Union in a very witty
          fashion.
 Even while the Estonian Film Foundation (Eesti Filmi
          Sihtasutus) has finally been established, many important innovations
          will still take some time. In practice, our film industry lives off
          state funding alone. One significant factor, the relationship to
          television, unfortunately is still wholly undefined. Thus it would as
          yet be premature to say that normality is returning to Estonian film.
 
 Lauri Kärk
 Film critic and historian, University
          of Tartu
 |