Kärleken segrar

Sieg der Liebe

Triumph of Love


Land: Schweden 1916
Country: Sweden 1916

Uraufführung/ First Presentation: 25. September 1916, Göteborg

Regie/ Director: Georg af Klercker

Drehbuch/ Screenplay: Georg af Klercker

Kamera/ Camera: Carl-Gustaf Florin

Produktion/ Production: Hasselbladfilm

Laufzeit, Format/ Length, Size: 62 Min., 35 mm, Schwarzweiß/black & white

Fassung/ Version: Stummfilm, schwedische Zwischentitel, englische und französische Untertitel/ silent film, Swedish titles, English and French subtitles



Rollen/ Cast:

Gutsbesitzer Erik Hjälm: Ivar Kalling

Olga Ström: Selma Wiklund af Klercker

Hans Brandt: Carl Barcklind

Olgas Varieté-Freundin: Mary Johnson

Hebamme: Tekla Sjöblom

Arzt: Manne Göthson

Hjälms Freund: Victor Svensson

Kindermädchen: Lilly Cronwin

Elsie, Tochter von Hans und Olga: Eleonore de Flon

Bauernjunge: Artur Rolén

Magd: Siri Lundin

Varieté-Gardobiere: Anna Löfström


Inhalt/ Summary:

Ein „Lebensbild in vier Akten“: Die berühmte Varieté-Künstlerin Olga Ström (gespielt von Klerckers Frau Selma) heiratet den Gutsbesitzer Erik Hjälm und verschiedenesweigt ihm ihr uneheliches Kind. Als dessen Vater auftaucht und als herrschaftlicher Chauffeur angestellt wird, kommt es zu dramatischen Verwicklungen. Georg af Klercker filmte dieses Melodram in Göteborg im Sommer 1916. Heute gilt es „international als bemerkenswert wegen seiner fotografischen Vorzüge ... Vorläufer von Jean Renoirs Tiefenschärfe“ („Svensk filmografi“). Damals wurde die „geschmacklose Toilette“ der Hauptdarstellerin kritisiert.

A “slice of life“ in four acts: The famous variété artiste Olga Ström (played by Klercker’s wife Selma) marries estate owner Erik Hjälm and conceals the fact that she has an illegitimate child. When the child’s father shows up and is hired as the gentleman’s chauffeur, it leads to dramatic entanglements. Georg af Klercker filmed the melodrama in Gothenburg in the summer of 1916. Today the film is considered “as exceptional internationally because of its photographic merits ... a precursor of Jean Renoir’s depth of focus“ (“Svensk filmografi“). At the time the “tasteless dress“ of the leading lady was criticised.



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